Op 31 augustus, tijdens de pre-conference van de ECHA2022 Conferentie, verzorgen Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx in de middag een (Nederlandstalige) verdiepende workshop ‘Laat talent groeien!’ en op 1 september tijdens het Nederlandstalige Programma de keynote ‘De impact van embodio’s op jongeren met een sterk ontwikkelingspotentieel en hun omgeving’

Prof. dr. Tessa Kieboom verdiept zich sinds 1998 in hoogbegaafdheid. Ze startte haar loopbaan onder mentorschap van Prof. dr. Franz Mönks. Door haar jarenlange praktijkervaring met meer dan 10000 hoogbegaafde jongeren en volwassenen is ze uitgegroeid tot een veelgevraagde experte in Vlaanderen en Nederland. Haar boek ‘Hoogbegaafd als je kind (g)een einstein is’ is er een standaardwerk. Ze is bestuurder van Exentra en co-titularis van de Leerstoel Hoogbegaafdheid aan de Uhasselt.

Prof. dr. ir. Kathleen Venderickx was gedurende 15 jaar professor energietechnieken aan de UHasselt en tevens grondlegger van een aantal bedrijven in de energiesector in België. Ze combineerde haar studies met topsport en heeft vele jaren ervaring in het coachen van topsporters. Ze is bestuurder van Exentra waar ze al meer dan 10 jaar mee haar schouders onder zet. Samen met Tessa Kieboom schreef ze het boek ‘Meer dan intelligent’ en ze is co-titularis van de Leerstoel Hoogbegaafdheid aan de Uhasselt.

31 Augustus 13.30-16.30 – Pre-conference workshop ‘Laat talent groeien!’

In deze workshop gaan we na hoe je bij kinderen en jongeren met een sterk ontwikkelings-potentieel een analyse kan maken van de wijze waarop ze hun potentieel benutten. Op die manier kan er vanuit gerichte talentbegeleiding ingezet worden om de groei van talent vorm te geven. Door middel van casuïstiek en interactie met de deelnemers wordt duidelijk welke parameters bij dit groeiproces belangrijk zijn.

1 September 14.15-15.15 – Keynote Nederlandstalig Programma ‘De impact van embodio’s op jongeren met een sterk ontwikkelingspotentieel en hun omgeving’

De keynote presentatie van prof.dr. Tessa Kieboom en prof.dr.ir. Kathleen Venderickx geeft inzicht in de valkuilen (embodio’s) die op de voorgrond treden bij het benutten van potentieel. Deze zijn afhankelijk van de eigenheid die jongeren met een sterk ontwikkelingspotentieel hebben als het gaat over het neerzetten van prestaties. De dynamiek die ouders en leraren met goedbedoelde reacties en interventies installeren wordt blootgelegd. Zo wordt zichtbaar dat vaak net het tegendeel bereikt wordt van wat de initiële intenties zijn.

Wil één of beide sessies van Tessa & Kathleen bijwonen? Meld je dan aan voor de pre-conference op 31 augustus en/of het Nederlandstalige Programma op 1 september. Meer informatie vind je op de website van ECHA2022.

ECHA2022

Categories: NTCN