Klankbordgroep
Samen sterker in talentontwikkeling
De NTCN Klankbordgroep bestaat uit vertegenwoordigers van landelijke verenigingen, stichtingen, netwerken, gespecialiseerde opleidingen en andere instanties die zich inzetten voor begaafdheid en talentontwikkeling. Zij komen minimaal twee keer per jaar bijeen met als doel verbinding, kennisuitwisseling en gezamenlijke ontwikkeling vorm te geven. Tijdens deze bijeenkomsten worden actuele ontwikkelingen besproken, ervaringen gedeeld en opdrachten geagendeerd die verdere ontwikkeling – zowel collectief als binnen de eigen organisatie – stimuleren.
Leden Klankbordgroep

Bureau Talent – biedt uitdagend onderwijs, begeleiding en lesmateriaal aan (hoog)begaafde jongeren (10–18 jaar).

CBO Talent Development – internationaal expertisecentrum dat wetenschap en ontwikkeling combineert om optimale ontwikkelkansen voor begaafden te scheppen.
Cedin – stichting gericht op talentontwikkeling, inclusief training en scholing voor begaafdheidsprofessionals.

IHBV – netwerkorganisatie voor hoogbegaafde volwassenen, bekend van HB‑Cafés en regionale activiteiten.

Koepel Hoogbegaafdheid – samenwerkingsverband van belangenverenigingen (Pharos, HINT Nederland, Choochem) voor beleidsmatig optreden en belangenbehartiging.

KwaliteitsRegister HoogBegaafdheid – register voor professionele begeleiders volgens veldafgestemde kwaliteitscriteria.

Landelijk Netwerk HB‑HO – bevordert studiesucces en ondersteuning van hoogbegaafde studenten in het hoger onderwijs.

LBBO – Specialisten Begaafdheid – beroepsvereniging voor onderwijsbegeleiders die zich inzetten voor inclusief onderwijs voor begaafden.

Novilo – ondersteunt cognitief talentvolle kinderen via begeleiding op school en thuis.

Onderwijsontwikkeling Nederland (OON) / Acadin – consortium van adviesbureaus en digitale leeromgeving voor talentvolle basisschoolleerlingen.

Peers4Parents – versterkt oudercompetenties in de begeleiding van begaafde kinderen en jongeren.

POINT (013/040/073) – werkplaatsen voor praktijkgericht onderzoek waar wetenschappers samen met leerkrachten onderzoek doen en ontwikkelen.

PPF Centrum voor HoogOntwikkelingsPotentieel & Breinsteyn – biedt begeleiding, diagnostiek en behandeling voor mensen met hoog ontwikkelingspotentieel.

Prof. dr. Alexander Minnaert (RUG) – onderzoekslijn gericht op motivatie, zelfregulatie en onderwijsproblemen bij (dubbel) bijzondere leerlingen.

Radboud Universiteit – RITHA (ECHA Specialist Hoogbegaafdheid) – postacademische, blended opleiding gefocust op hoogbegaafdheidsonderwijs.

RATIO (Radboud Talent in Ontwikkeling) – verricht wetenschappelijk onderzoek met vertaling naar praktijk en beleid.

Slim! Educatief – biedt post-HBO‑opleidingen voor leraren gespecialiseerd in (hoog)begaafdheid.

SLO – ontwikkelt curriculumgedreven onderwijs gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en maatschappelijke ontwikkelingen.

Steunpunt Passend Onderwijs – adviseert over passend onderwijs in po en vo, met focus op begaafdheid

Stichting 360grView – biedt integrale signalering van begaafdheid in onderwijs en zorg van 0‑23‑jarige kinderen.

Stichting Hoogbegaafd! – verbindt, informeert en onderzoekt begeleiding van (ouders van) hoogbegaafden via media, bijeenkomsten en een online community.

Stichting Landelijk Kennisnetwerk Psychiatrie en Hoogbegaafdheid (LKPHB) – helpt hulpverleners bij diagnostiek en behandeling van hoogbegaafden in de GGZ.

Vereniging BPS – behartigt de belangen van begaafdheidsprofielscholen in het po en vo.

Vereniging ECHA Nederland – netwerk van ECHA-specialisten dat samenwerking en kennisdeling bevordert.

Vereniging Mensa Nederland – bevordert sociale contactmogelijkheden en onderzoek onder hoogintelligente volwassenen.
Wat levert deelname op?
Netwerk en verbinding
partners ontmoeten gelijkgestemden, delen ervaringen en stellen samen prioriteiten.
Collectieve ontwikkelingen
uitgangspunten, thema’s en programma’s brengen impact binnen en buiten organisaties.
Veldbrede kennisdeling
door reflectie op eigen werk en gezamenlijke agenda’s worden nieuwe inzichten en samenwerking versterkt.